jogurt
© Adobe Stock

Wszystko, co trzeba wiedzieć o jogurtach

29 udostępnień
29
0
0

Wiele osób unika mleka i jego przetworów twierdząc, że źle się po nich czuje. Rozwiązaniem problemu może okazać się wybór mlecznych produktów fermentowanych, na przykład jogurtów.

Wzdęcia, uczucie przelewania się czy kurczenia w żołądku, biegunki – takie objawy mogą wynikać z upośledzenia trawienia laktozy, czyli cukru występującego w mleku. Szacuje się, że enzym odpowiedzialny za ten proces nie działa aż u około 35 procent ludzi po 40. roku życia. Niestrawiona laktoza powoduje silną fermentację w jelicie, w następstwie czego pojawiają się niemiłe dolegliwości.

Tymczasem jogurt czy kefir prawie nie zawierają laktozy. W procesie fermentacji jest ona „cięta” na znacznie lepiej przyswajalną formę, czyli kwas mlekowy. Co więcej, sfermentowane mleko ma bakterie wspomagające trawienie. Ryzyko pojawienia się przykrych objawów po jego spożyciu jest więc znikome. Ponadto coraz więcej badań naukowych wskazuje, że jogurt wyróżniający się własnymi składnikami odżywczymi jest znacznie lepszy dla naszego zdrowia niż mleko. 

Jogurt może wspierać pracę przewodu pokarmowego

To  m.in. zasługa bakterii probiotycznych, którym jogurt zawdzięcza też swój świeży, kwaskowy smak. Zależy on od zachowania właściwych proporcji dwóch gatunków bakterii w jogurcie: Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Ten pierwszy rodzaj bakterii może być czasem zastępowany przez Lactobacillus acidophilus, a drugi przez Bifidobacterium. Wtedy jogurt kwaśnieje w mniejszym stopniu i pozostaje delikatniejszy w smaku.

Kwas mlekowy i dobroczynne bakterie zawarte w jogurcie, zasiedlając komórki nabłonka jelitowego, powodują zakwaszenie środowiska, a to zapobiega rozwojowi grzybów i chorobotwórczych bakterii gnilnych w jelitach. Jogurt przyspiesza też perystaltykę jelit przez pobudzenie wydzielania śliny i soków trawiennych.

Aktywne bakterie fermentacji mlekowej (dzięki nim powstaje kwas mlekowy) zwiększają wykorzystanie części niestrawionych składników pokarmowych, ograniczają ryzyko infekcji jelitowych i są również pomocne w utrzymaniu właściwej mikrobioty jelitowej. To ważne, bo gdy w składzie mikrobiomu jelitowego dochodzi do dysbiozy (zaburzenia równowagi w jelitach w zakresie ilości, składu i funkcjonowania mikroflory jelitowej), rozwijają się nie tylko przewlekłe schorzenia przewodu pokarmowego, ale także cukrzyca, otyłość, zaburzenia pracy układu odpornościowego i nerwowego, a nawet nowotwory.

I chociaż ostatnio pojawiają się dyskusje na temat tego, w jakim stopniu bakterie probiotyczne mogą rzeczywiście modulować naszą florę jelitową, to wiarygodne obserwacje kliniczne potwierdzają, że osoby, które regularnie jedzą przynajmniej 300 g jogurtu dziennie, rzadziej cierpią z powodu nadmiernego gromadzenia się gazów, biegunek, zaparć i wzdęć, są również mniej narażone na choroby metaboliczne i zaburzenia pracy układu odpornościowego. 

Jedzący jogurty mają lepszą figurę

Według Mireille Guilliano, autorki bestsellerowej książki Francuskie kobiety nie tyją,  jogurt z dużą porcją białka sprzyja odchudzaniu. Białko pobudza metabolizm, zwiększając wydatek energetyczny lub liczbę kalorii spalanych w ciągu dnia, oraz produkcję hormonów sygnalizujących sytość. Sprawia też, że szybciej i dłużej czujemy się najedzeni, rzadziej też mamy napady głodu.

Jedno z pierwszych badań, w którym opisano korzystny wpływ jogurtu na kontrolę wagi, przeprowadził w 2005 roku dr Zemel z Uniwersytetu Tennessee w USA. Odkrył, że osoby, które codziennie zjadały 500 g niskotłuszczowego jogurtu i stosowały dietę dostarczającą nie więcej niż 1500 kilokalorii straciły o 22 proc. więcej masy ciała i 81 proc. więcej tkanki tłuszczowej w okolicach talii niż ci, którzy jedynie ograniczyli kalorie. Jest to prawdopodobnie spowodowane dużą zawartością w diecie wapnia i mlecznych aminokwasów, które wspomagają proces spalania tłuszczu. 

Może zainteresuje Cię: Sekrety i kłamstewka kiszonek

Zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco

może Ci się spodobać
kleszcze jak się chronić

Kleszcze – prawda i mity

Latem kleszcze są postrachem osób, które spędzają czas w lasach, parkach i ogrodach. Mimo że od wielu lat…