terapia ilona gajak
Ilona Gajak, fot. archiwum prywatne

Psychoterapia Gestalt – na czym polega i jak przebiega

11 udostępnień
11
0
0

Psychoterapia Gestalt zalicza się do nurtu terapii humanistycznych. Powstała w XX wieku. Jej twórcą jest Fritz Perls. Jest ona syntezą różnych podejść psychologicznych i filozoficznych.

Emilia Baranowska: Co trzeba zrobić, żeby zostać terapeutą metody Gestalt?
Ilona Gajak
: W pierwszej kolejności należy ukończyć studia magisterskie, niekoniecznie psychologiczne, a potem czteroletnie szkolenie psychoterapeutyczne. Ponadto trzeba jeszcze spełnić szereg wymogów. Jednym z nich jest udział w dodatkowych szkoleniach dotyczących metody Gestalt w roli uczestnika, a potem jako asystent trenera. Kolejne wymogi to staż w szpitalu psychiatrycznym oraz praktyka zawodowa pod superwizją. W czasie kształcenia trzeba też przejść swoją własną psychoterapię. To są podstawowe wymagania. Potem, po określonym czasie praktyki i spełnieniu innych wymagań, terapeuta może ubiegać się o certyfikat w zewnętrznym stowarzyszeniu czy towarzystwie terapeutycznym, który daje dodatkowe potwierdzenie jego kompetencji.

Czym jest terapia Gestalt?
Psychoterapia Gestalt jest jedną z wielu metod prowadzenia psychoterapii. U jej podłoża leży obraz człowieka, który bierze życie w swoje ręce. Człowiek ten jest świadomy siebie i całościowo siebie postrzega. Wie, że jest całością, którą stanowią: ciało, emocje, myśli, a także doznania cielesne i spostrzeżenia. Jest z tym wszystkim w kontakcie. Ma świadomość swoich potrzeb i realizuje je, biorąc za nie odpowiedzialność, szanując przy tym innych i środowisko. Wie, kiedy sam może sobie poradzić w przypadku stresu, a kiedy potrzebuje wsparcia ze strony innych ludzi. Zdaje sobie sprawę, że jest nieodłączną częścią środowiska i wywiera na nie wpływ, ale także podlega wpływowi środowiska. Buduje życie, które jest dla niego satysfakcjonujące i utrzymuje korzystne kontakty interpersonalne. Żyje tu i teraz. W zgodzie ze sobą.

Może zainteresuje Cię: Stabilna niestabilność – czyli borderline z perspektywy „bordera”

Brzmi ciekawie. Choć trochę idealistycznie.
Tylko że powyższy opis wcale nie oznacza, że ten człowiek jest idealny. Ma swoje mocne strony oraz ograniczenia. Zna je i akceptuje wszystko jako część siebie. Z drugiej strony zmienia to, co może. Cały czas poznaje siebie bardziej. Rozwija się. Natomiast jest to rozwój naturalny, niewymuszony, wynikający z tego, że on sam tego właśnie chce.

Ów człowiek nie jest też non stop szczęśliwy. W życiu przydarzają mu się różne sytuacje, co może powodować u niego nie tylko radość, ale i smutek, złość czy strach. On doświadcza życia we wszystkich jego kolorach z całą gamą uczuć, odczuć, myśli i działań. Natomiast mając kontakt ze sobą wie, czego chce i czego potrzebuje, więc odpowiednio reaguje na zaistniałe zdarzenia. A jeśli stwierdzi, że to, gdzie teraz jest, mu nie odpowiada, podejmuje działania, które mają to zmienić.

Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby udało się tak funkcjonować?
Bardzo ważna jest świadomość siebie. Mam tu na myśli znajomość naszych mocnych stron, ograniczeń, naszych wartości, potrzeb, pragnień, a także wiedzę, kiedy mogę poradzić sobie samodzielnie, a kiedy poprosić kogoś o pomoc.

Jest jeszcze inny rodzaj świadomości, równie ważny. To świadomość siebie w tym momencie, przez co rozumiem odpowiedź na pytania: Co teraz czuję? Co myślę? Jak postrzegam daną sytuację? Czego teraz potrzebuję? Co jest dla mnie ważne? Do tego jest potrzebny kontakt z naszymi emocjami, myślami, zmysłami, a także z naszym ciałem. Każda ta część coś do nas mówi. I z połączenia tego wszystkiego przychodzi odpowiedź na pytanie: Co w związku z tym chcę zrobić lub czego nie chcę zrobić? A potem działanie i zaspokojenie potrzeby.

Terapia Gestalt kładzie duży nacisk na doświadczanie siebie tu i teraz oraz na świadome podejmowanie decyzji w oparciu o informacje z wewnątrz (emocje, myśli, wrażenia) i z zewnątrz.

Dlaczego tak ważna jest świadomość tu i teraz?
Tak naprawdę życie toczy się tu i teraz. Będąc świadomym siebie i świadomym sytuacji, w której jestem, mogę podjąć decyzję, która opiera się na aktualnych informacjach o sobie, o innych i o świecie oraz na moich aktualnych potrzebach.

Czyli życie chwilą?
W tu i teraz możemy też myśleć o „wczoraj” i „ jutrze”. A w decyzjach dotyczących chwili obecnej możemy brać pod uwagę nasze plany na przyszłość czy lekcje, jakie wyciągnęliśmy z przeszłości. Generalnie w życiu tu i teraz chodzi o to, żeby uświadomić sobie, co przeżywam w danym momencie, czego w związku z tym potrzebuję i na podstawie tego podjąć odpowiednie działania, które zaspokoją aktualną potrzebę. I wziąć za nie odpowiedzialność. Tak więc słowa: „muszę”, „powinnam”, „ktoś mi kazał” są zastąpione przez „chcę”, „decyduję się”, „wybieram”.

Może podasz jakiś przykład?
Powiedzmy, że ktoś ma do przygotowania raport na jutro, a znajomi zaproponowali wyjście na kręgle po południu. Ten ktoś zaczyna się więc zastanawiać. Z jednej strony ciągnie go, aby wyjść, bo lubi przebywać w gronie znajomych, a ostatnio dużo pracował i zaczyna czuć się zmęczony, więc chciałby się zrelaksować. Z drugiej strony, ten raport jest bardzo ważny, dużo od niego zależy. Ocenia zatem, że w tym momencie raport jest priorytetowy. Decyduje się zostać w pracy i go skończyć. Jednocześnie w trakcie tego procesu decyzyjnego uświadamia sobie, że jest zmęczony. Postanawia więc, że poprosi o urlop w piątek, żeby przedłużyć weekend. A jeśli się nie uda, to postara się tak zaplanować weekend, by maksymalnie wykorzystać go na odpoczynek. A do znajomych zadzwoni i spróbuje przełożyć spotkanie na inny termin.

Oczywiście to tylko jeden ze scenariuszy. Zakończeń tej sytuacji może być więcej. W zależności od tego, co dla kogoś będzie najważniejsze w danej chwili.

Jakie problemy można rozwiązać w omawianej tu metodzie?
Ogólnie mówiąc, terapia Gestalt pomaga w odbudowaniu kontaktu ze sobą, usunięciu zakłóceń dotyczących realizacji potrzeb i zintegrowaniu wszystkich naszych części w całość. Czyli innymi słowy służy przywróceniu naszego potencjału, który wskutek różnych doświadczeń z dzieciństwa został mniej lub bardziej zablokowany. Z pewnością dzięki niej możemy rozwiązywać wszelkie problemy z emocjami: gdy boimy się je wyrażać lub gdy nie podoba nam się sposób, w jaki je wyrażamy, gdy czujemy się przez nie przytłoczeni, albo gdy mamy wrażenie, że to one nas kontrolują.

Inną grupą problemów są problemy w relacjach, np. gdy czujemy się osamotnieni, niedopasowani, niedocenieni, popadamy w konflikty, odczuwamy lęk przed bliskością albo przeżywamy stratę.

Terapia Gestalt może też pomóc w problemach natury duchowej: gdy mamy poczucie bezsensu w życiu, gdy czegoś nam brakuje, ale nie wiemy, co to jest albo mamy wrażenie, że wszystko jest w porządku, choć podskórnie coś jednak nas uwiera.

Może też pomóc w rozwiązaniu różnych konfliktów wewnętrznych, w podniesieniu poczucia własnej wartości, w znalezieniu blokad, które utrudniają nam realizację naszych marzeń, planów.

Warto przeczytać: Psychoterapia – czym jest, kiedy i dla kogo? 7 odpowiedzi według Jona Fredericksona

A co z psychosomatyką?
Warto przyjść do terapeuty Gestalt, kiedy mamy objawy somatyczne niepotwierdzone diagnozą lub choroby psychosomatyczne, np.: odczuwamy bóle głowy czy brzucha, ale według badań wszystko jest w porządku, męczą nas wrzody żołądka. W taki właśnie sposób bardzo często dają o sobie znać nasze wyparte emocje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

może Ci się spodobać

W świecie władców much

Skutki mobbingu rówieśniczego są porównywalne z traumą żołnierzy wracających z wojen. Jeszcze 20 lat temu dzieci były ofiarami…