Poczuj się jak Rzymianin lub… Fin

13 udostępnień
13
0
0

Dbałość o ciało świadczy dobrze o człowieku, który, traktując materialną powłokę z należytym szacunkiem, dba również o swoje zdrowie psychiczne. Sauna stała się symbolem wypoczynku dla ciała i głowy.


W tekstach antycznych można znaleźć wiele odniesień do rytuału przejścia. Najważniejszym elementom życia herosów towarzyszyło przygotowanie ciała na nowe działania, czyli oczyszczenie. Świat rzymski nie ograniczył się do banalnej kąpieli w źródle czy jeziorze, stworzył swoją specjalność – łaźnię parową. Na szczęście dla zabieganych ludzi XXI wieku nie ma już w rzymskich saunach zwyczajowego wykorzystania obiektów na sale gier w basenach i miejsce handlu kiełbaskami oraz cukierkami. Przed skorzystaniem warto pamiętać, że będzie gorąco, więc należy zdjąć wszystkie ozdoby z metalu.

Na mokro

Sauna mokra (rzymska, parowa) tradycją sięga czasów term w Cesarstwie Rzymskim. Wyposażenie nie odbiega od tamtejszych standardów, pomieszczenie powinno być wyłożone płytkami ceramicznymi, para dostarczana jest generatorem, znajdującym się na zewnątrz, istotnym czynnikiem korzystania z sauny parowej jest dostęp do świeżego powietrza oraz możliwość skorzystania z basenu w celu ochłodzenia ciała.

W saunie mokrej można przebywać nawet do kilkudziesięciu minut. Temperatura 43–48°C i wilgotność powietrza do 100% sprawiają, iż pierwsze wrażenie dla debiutanta może być w niej bardzo nieprzyjemne. Wysoka zawartość pary w powietrzu odbierana jest jako uderzenie gorąca. Jednak warunki takie mają też wiele zalet. Obniżają napięcie mięśni, działając jak delikatny masaż. Do ostatniego seansu warto nałożyć warstwę kosmetyków na skórę i włosy, gdyż migracja pary nadaje ciału wyjątkowej gładkości i miękkości.

Zdrowy jak Rzymianin

Sauna parowa wskazana jest przy chorobach dróg oddechowych oraz przy bólach reumatycznych. Gwarantuje głębokie odprężenie osobom znerwicowanym, z przykurczami mięśniowymi. Niekorzystne działanie sauny rzymskiej na osoby z astmą, gruźlicą, problemami kardiologicznymi, epilepsją nie jest jednak dla takich przypadków zamknięciem tematu spa – istnieją inne rodzaje łaźni.

Na sucho

Sauna fińska, wykorzystująca piec z rozgrzanymi kamieniami, oferuje relaks w temperaturze w granicach od 90°C do 110°C i przy wilgotności powietrza 10%. Ze względu na wysoką ciepłotę i niską zawartość pary wodnej w powietrzu, w tej saunie wyposażenie powinny stanowić przedmioty z naturalnego, nieprzewodzącego ciepła materiału, czyli drewna. Schodkowe ułożenie półek do leżenia w saunie pozwala pomieścić się  w niej większej liczbie osób i potraktować seans np. jako spotkanie towarzyskie. Nieodzownymi elementami są brodzik z chłodną wodą oraz prysznic z ciepłą wodą, usytuowane w pobliżu sauny. Choć zapewne prawdziwych fascynatów suchej sauny usatysfakcjonuje najbardziej ta, gdzie schłodzenie ciała następuje przez natarcie śniegiem lub kąpiel w jeziorze albo morzu. Piec z kamieniami polewany jest w niej tylko na chwilę wodą, aby wydobyć „duszę sauny”.

Jak się naparzać?

Sauna fińska poprawia mikrokrążenie, oczyszcza skórę z toksyn, walczy z cellulitem i zatrzymywaniem  wody w organizmie. Przed seansem warto wymasować skórę szorstką rękawicą lub szczotką, bądź wykonać peeling całego ciała. Korzystać z suchej sauny nie należy zbyt często, gdyż ciało traktuje seans jak intensywny trening (rozgrzanie mięśni i wypacanie organizmu), łaźnię można odwiedzać maksymalnie raz w tygodniu. Należy również zadbać o swój komfort i nie wchodzić do saunarium z pustym lub przepełnionym żołądkiem oraz po wszelkiego rodzaju używkach.

A może w podczerwieni?

Innym rodzajem sauny jest sauna infrared, wykorzystująca podczerwień. Ten typ polecany jest osobom, które z przyczyn zdrowotnych (przeciwskazania kardiologiczne, dermatologiczne) nie powinny korzystać z „mokrych” rodzajów sauny. Wykorzystanie ceramicznych promienników pozwala na wykonanie głębokiego masażu termicznego (promieniowanie podczerwone dociera do 4 centymetrów w głąb tkanek), który zwiększa spalanie kalorii, usuwa z organizmu metale i kwasy oraz toksyny. Ze względu na lekkość oddychania i brak szybkiego wypacania się nie ma zastrzeżeń do korzystania z sauny infrared przez osoby ze schorzeniami kardiologicznymi, osoby starsze i dzieci.

„Dym bucha ciepły; I blask i czad!”

Bolesław Leśmian

Łaźnie suche i parowe dają dodatkowo możliwość skorzystania z aromaterapii (stosuje się wyciszające lub energetyzujące olejki eteryczne lub pachnące zioła) i chromoterapii (emitowania specjalnie dobranego koloru światła). Sauna sucha pozwala na dowolne sterowanie temperaturą we wnętrzu, co wykorzystywane jest do stwarzania odpowiednich seansów – w jednych z polskich term proponowane są np. Męskie Grzanie (z najwyższą temperaturą), Damskie Noce (z masażem oliwką i lodem), a także sesje z kadzidłami żywicowymi i uderzaniem witkami brzozowymi. Często stosowanym po saunie zabiegiem jest masaż refleksologiczny dłoni, stóp czy głowy. Dla ciała i psychiki jest to potężna dawka relaksu, na dodatek nie jest to bardzo wysoki koszt, godzina pobytu w saunie to około 40 zł (w niektórych miejscach w cenie dodatkowo pokaz saunamistrzowski).

może Ci się spodobać

„Można panikować”

„Można panikować” to przepełniony nostalgią portret 62-letniego fizyka atmosferycznego, prof. Szymona Malinowskiego, dyrektora Instytutu Geofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu…