nauczanie zdalne
© Adobe Stock

Nauczanie zdalne: niska motywacja największym wrogiem

0 udostępnień
0
0
0

Dr Marta Znajmiecka-Sikora z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego w rozmowie z portalem Nauka w Polsce podpowiada: dobrze poprowadzone zdalne nauczanie może być równie efektywne, co stacjonarne. Naszym największym wrogiem jest brak motywacji, ale kiedy już go pokonamy, to naprawdę mogą być owocne zajęcia.

Jakie zmiany należy wdrożyć, by nauczanie zdalne było efektywne?

Podpowiedzi dla studentów i uczniów:

  1. Ogranicz sobie możliwości wyboru i dopływu informacji;
  2. Przygotowując się do egzaminu czy pisząc pracę wyłącz telefon i komputer, który może rozpraszać;
  3. Stwarzaj sobie okazje do dotrzymania słowa: publicznie zadeklaruj, że złożysz pracę w konkretnym terminie. Wtedy nie będzie już wymówek;
  4. Ustawiaj sobie minutnik, nie przestawaj się uczyć, póki nie zadzwoni;
  5. Nagradzaj się: co miesiąc funduj sobie drobny prezent za wytrwałość. Będzie ci się bardziej chciało.

Podpowiedzi dla wykładowców i nauczycieli:

  1. Zrezygnuj z wielkich prac semestralnych. Zamiast tego postaw na mniejsze projekty, ale z konkretnymi deadlineami;
  2. Nagradzaj aktywność uczestników podczas zajęć online;
  3. Pracuj przy włączonych kamerach.

Zmiany są koniecznością, obecna sytuacja każe przypuszczać, że nauczanie zdalne jeszcze jakiś czas z nami zostanie. Warto zawczasu zadbać o efektywność tej formy edukacji.

Przeczytaj także: Za dużo internetu? Twój mózg może mieć „zespół zmęczenia ZOOM”

może Ci się spodobać

Trening mózgu – pamięć

Ćwiczenie pamięci rozwija zdolność szybkiego i trwałego zapamiętywania oraz kojarzenia różnych informacji. Trening pamięci wzmacnia sprawność umysłu oraz…