© Adobe Stock

Masaż tajski – na czym polega, jak działa i jakie są efekty?

13 udostępnień
13
0
0
Jedna z form tradycyjnej medycyny tajskiej, łącząca elementy akupresury, shiatsu i pasywnej jogi. Metoda koncentruje się na systemie 10 głównych linii energetycznych (Sen), którymi w ciele człowieka płynie energia życiowa (prana). Celem masażu jest stymulowanie przepływu energii przez te kanały oraz pobudzenie naturalnych zdolności organizmu do samoregeneracji.

Nazywany jest też „jogą dla leniwych”, ponieważ osoba masowana sama nie wchodzi w pozycje jogi, czyli asany, a jest w nie wprowadzana przez masażystę. Zastosowanie technik ucisku, rozciągania i hatha jogi poprawia elastyczność ciała oraz wprowadza je w stan harmonii i głębokiego relaksu.

Początki masażu tajskiego

Historia tradycyjnego masażu tajskiego sięga V wieku p.n.e., a za jego wynalazcę uważa się Shivago Kompara, osobistego lekarza Buddy.W starożytnej Tajlandii z tej formy masażu mogli korzystać wyłącznie mnisi i członkowie rodziny królewskiej. Tradycję masażu tajskiego przekazywano sobie ustnie przez wiele wieków, dopóki nie została po raz pierwszy spisana w języku palijskim na palmowych liściach. Niestety, wiele z tych manuskryptów uległo zniszczeniu w XVIII wieku, ocalałe znajdują się w świątyni Wat Pho w Bangkoku. W kulturze zachodniej ta technika masażu spopularyzowała się pod koniec lat 80.

Komu masaż tajski jest zalecany?

Największe korzyści odniosą osoby cierpiące na przewlekłe bóle głowy, szyi, ramion, pleców, kolan oraz mające bolesne miesiączki.

Z tej formy terapii często korzystają sportowcy, ponieważ wspomaga regenerację tkanek po urazie, poprawia zakres ruchu i elastyczność ciała, co skutkuje mniejszą podatnością na kontuzje oraz stymuluje krążenie i dotlenienie komórek organizmu.

Masaż poprzez delikatne, rytmiczne ruchy ucisku i rozciągania wpływa relaksująco na ciało i podnosi poziom energii, dlatego jest wskazany osobom w stanie zaburzonej równowagi emocjonalnej i zmagającym się ze stresem.

Ta metoda pracy z ciałem pobudza krążenie krwi i limfy oraz przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu, co w rezultacie wzmacnia jego system immunologiczny. W związku z tym jest polecana osobom o osłabionej odporności.

Klasyczny masaż tajski krok po kroku

Sesja masażu odbywa się na umiarkowanie twardym materacu, a masażysta siedzi lub klęczy na podłodze obok klienta. Osoba masowana ma wygodne, niekrępujące ruchów ubranie.

Delikatny, rytmiczny ruch zaczyna się od stóp i stopniowo prowadzony jest ku górze, aby zakończyć się na głowie. Masaż trwa zazwyczaj 60, 90 lub 120 minut.

Zgodnie z tradycją zabieg rozpoczyna się rytualnym myciem stóp uczestnika. Potem masażysta za pomocą dłoni, palców, stóp, łokci, przedramion uciska ważne punkty wzdłuż linii energetycznych, pobudzając przepływ energii. Następnie koncentruje się na zwiększeniu mobilności stawów, wykonując ruchy rozciągające i skręcające tułów i kończyny. Finalnie terapeuta, wykorzystując ciężar swojego ciała, wprowadza uczestnika w pozycje jogi i rozciąga całe jego ciało.

może Ci się spodobać

Farma Kowalskiego

Współcześnie, w dobie zmian klimatycznych społeczna odpowiedzialność biznesu, niezależnie czy mamy do czynienia z wielkimi przedsiębiorstwami czy małymi…

Kulinarny trend – koktajle

Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyk i psychodietetyk, opowiada, dlaczego ceni koktajle: Napisałam cztery książki z przepisami na koktajle. Zaczęło się…