© Adobe Stock

Kulinarny trend – koktajle

0 udostępnień
0
0
0
Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyk i psychodietetyk, opowiada, dlaczego ceni koktajle:

Napisałam cztery książki z przepisami na koktajle. Zaczęło się od pomysłu redaktorki Magdy Chorębały, która zapytała czy jestem w stanie wymyślić kilkadziesiąt przepisów. Wymyśliłam. Podzieliłyśmy je tematycznie: na zdrowe jelita, na uspokojenie, na dobrą cerę. Okazało się, że książka została przyjęta niesamowicie dobrze, dostawałam dziesiątki wiadomości od czytelników, którzy pisali o tym, jak po włączeniu do diety koktajli zmieniło się ich życie. Dostawałam też mnóstwo pytań, jakie koktajle można pić dla zdrowych oczu lub na poprawę trawienia. Czytałam książki o roślinach i o ziołach, łączyłam nowe smaki, dzięki czemu powstało aż 280 nowych przepisów. Aby mieć pewność, że żaden koktajl się nie powtarza, mama zrobiła mi nawet tabelkę w Excelu. A koktajle to świetny pomysł na „przemycenie” do diety dużej ilości warzyw, ale także super foods, czyli produktów, które same w sobie może nie są najsmaczniejsze, za to w połączeniu z owocami mogą być pyszne. A mnie zależy właśnie na tym, aby pokazać, jak dzięki dobrej diecie najlepiej odżywić nasz organizm.

Katarzyna Błażejewska-Stuhr prowadzi stronę internetową kachblazejewska.pl, gdzie umieszcza między innymi przepisy na pyszne i zdrowe koktajle. Oto jej propozycja na smoothie z owocami jagodowymi.

Smoothie, jak sama nazwa wskazuje to gęsty kremowy, delikatny napój o gładkiej konsystencji. Tej gładkości najczęściej nadaje mu: banan, awokado, rozgotowane płatki owsiane lub puree z jabłka. Ja proponuję siemię lniane. Poza zagęszczeniem koktajlu, dostarczy nam cennych składników odżywczych i w przeciwieństwie do lżejszych soków, smoothie może zastąpić pełnowartościowy posiłek. Dodawać do niego możemy niemal wszystko. To taki posiłek all in one. Ja dziś proponuję roślinne, sezonowe smoothie na śniadanie.

Smoothie na śniadanie

SKŁADNIKI

  • 2 łyżki siemienia lnianego
  • pół szklanki gorącej wody
  • szklanka mleka roślinnego
  • szklanka owoców jagodowych (maliny, borówki, jagody, truskawki)
  • łyżka zarodków pszennych
  • kilka kostek lodu
  • 2 krople olejku waniliowego

INSTRUKCJA

Siemię lniane najlepiej zmiksować w młynku do kawy, następnie zalać gorącą wodą i poczekać, aż zrobi się „kisielek”. Jeżeli nie masz młynka, możesz zalać całe nasionka siemienia gorącą wodą i potem przelać je przez sitko lub zmiksować z pestkami.

Przestudzone siemię i wszystkie pozostałe składniki zmiksuj na jednolitą konsystencję.

Siemię lniane ma bardzo dużo błonnika, lignanów i kwasów omega-3 (dlatego woda, którą je zalewamy nie może być zbyt gorąca). 2 łyżeczki siemienia to około 6 g błonnika, co w połączeniu z owocami jagodowymi daje niemal połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Dzięki błonnikowi z siemienia, który żeluje wodę w przewodzie pokarmowym, długo będziemy odczuwać sytość. Pamiętajcie jednak, aby ta woda również znalazła się w Waszej diecie!

Dlaczego lód w smoothie?

Podczas blendowania i miksowania bryłki lodu rozpadają się na kawałki, tworząc dodatkowe ostrza, dzięki którym smoothie będzie bardziej kremowe”.

O tym, jak jeść, aby być zdrowym przeczytaj w wywiadzie z Katarzyną Błażejewską-Stuhr

reklama
reklama
może Ci się spodobać