jak przeprowadzić trudną rozmowę
© Adobe Stock

Krótki poradnik jak przeprowadzić trudną rozmowę

8 udostępnień
8
0
0

Nie bójmy się rozmawiać, nawet jeśli temat rozmowy wydaje się trudny dla obu stron. Przemilczanie spraw, zamiatanie ich pod dywan nie rozwiąże problemu. Kierując się kilkoma prostymi zasadami, zyskujemy szansę na efektywny dialog.

Często długo zwlekamy z rozmowami z innymi ludźmi, gdy czujemy, że to, co chcielibyśmy w tej rozmowie poruszyć może być przykre dla naszego rozmówcy, może go zranić, zniechęcić go do nas czy sprawić, że nabierze do nas urazy. Boimy się odrzucenia, nie w smak nam konflikt, nie chcemy kogoś dotknąć. To zrozumiałe. Niestety, odkładanie trudnych tematów, unikanie ich, nie sprzyja budowaniu relacji, a z czasem może destrukcyjnie wpłynąć także na poczucie więzi i zaufania.

Takie obserwacje poczyniły działające wiele lat w branży konsultingowej Amerykanki – M. Tamra Chandler i Laura Dowling Grealish. Chcąc pomóc ludziom w konstruktywnej komunikacji, te dwie ekspertki, specjalizujące się w poszukiwaniu nowych, efektywnych sposobów na wspieranie ludzi i organizacji w rozwoju zawodowym, stworzyły interesujące narzędzie do… prowadzenia rozmowy i udzielania informacji zwrotnych. Ich model o znamiennej nazwie CONNECT (z ang. łączyć, połączyć, nawiązać) początkowo miał służyć głównie skutecznemu feedbackowi w miejscu pracy. Z czasem jednak okazało się, że doskonale sprawdza się także w życiu pozazawodowym.

Oto 7 punktów, na jakich zasadza się model CONNECT:

1. C czyli CONTEXT – KONTEKST

Punkt pierwszy mówi o tym, że umawiając się z kimś na rozmowę, należy jasno określić sytuację: cel, temat spotkania, gotowość obu stron na nie.

  • Zapytaj osobę, czy jest gotowa na rozmowę.
  • Przedstaw swoje zamiary.
  • Jasno określ temat rozmowy.
  • Opisz sytuację lub okoliczności, dotyczące tematu spotkania.
  • Używaj precyzyjnych sformułowań.

2. O czyli ONE THING – JEDNA SPRAWA

Skup się na najważniejszej rzeczy, którą chcesz omówić. Nie rozmywaj tematu rozmowy innymi historiami.

  • Serwuj po jednym kęsie (po jednej sprawie).
  • Skup się na tym, co najistotniejsze.
  • Unikaj nagromadzenia spraw do załatwienia.
  • Nie częstuj odbiorcy „kanapką z g…” (dobra informacja – zła informacja – dobra informacja).

Kanapka z g… – nieformalna i wulgarna nazwa czegoś wysoce nieprzyjemnego, co teoretycznie ma być bardziej przyswajalne dzięki opakowaniu z dwóch stron w coś strawnego. Większość z nas miała w życiu wątpliwą przyjemność zaznać smaku dania zwanego niezbyt elegancko kanapką z g… (jej anglojęzyczny odpowiednik sh*t sandwich na tyle już się utrwalił, że trafił nawet do Wikipedii).

3. N czyli NOTICE – DOSTRZEGANIE

Przedstaw obiektywne obserwacje. Dostrzeż współrozmówcę, a nie szufladkuj.

  • Scharakteryzuj jednoznacznie i w szczegółach konkretne zachowania bądź sytuacje, które miałeś okazje zaobserwować lub w których uczestniczyłeś, a które dotyczą tematu spotkania.
  • Opisuj rzeczywistość, nie doszukując się motywów i nie formułując ocen. Nie próbuj przypisywać nikomu winy, nie próbuj nikogo zawstydzać.

Więcej o sztuce dostrzegania TUTAJ

4. N czyli NO G.R.I.T – BEZ NIEDOMÓWIEŃ

Unikaj plotek, domysłów, niedopowiedzeń i triangulacji (wciągania do rozmowy osób trzecich – red.).

  • Mów o tym, co faktycznie wiesz. Nie formułuj ocen ani domniemań. Trzymaj się merytoryki.
  • Załóż, że druga strona ma dobre intencje.

5. E czyli EFFECT – SKUTKI

Opisz skutki zdarzenia.

  • Opisz skutki wydarzenia, które jest tematem rozmowy lub jego wpływ na odbiorcę informacji i inne osoby.
  • Podziel się z rozmówcą swoimi przemyśleniami i odczuciami.
  • Opisz zachowania lub sytuacje w sposób neutralny dla odbiorcy i bez formułowania jakichkolwiek oczekiwań.

6. CONVERSATION – ROZMOWA

Sprawdzaj wspólnie z twoim rozmówcą swoje tezy, wyciągajcie wnioski i planujcie działania.

  • Rozmawiaj twarzą w twarz.
  • Zrezygnuj z roli wszechwiedzącego nadawcy.
  • Słuchajcie się nawzajem i próbujcie się zrozumieć.
  • Zadawaj pytania, które rozwiną rozmowę.
  • Nie działaj pochopnie.

Czytaj także: Informacja zwrotna – czy potrafisz jej udzielać?

7. TRUST – ZAUFANIE

Wzmacniaj więzi i pogłębiaj relację.

  • Dbaj o utrzymanie relacji. W tym celu umów się zawczasu na kolejną rozmowę.
  • Wspólnie ustalcie dalszy plan działania. Podejmijcie wzajemne zobowiązanie.
  • Naucz się rozpatrywać kolejne pozytywne kontakty z daną osobą jako działania na rzecz wzmacniania relacji.
  • Z czasem, w miarę nabierania wprawy, przekazywanie informacji zwrotnych w atmosferze zaufania stanie się dla was coraz bardziej naturalne i coraz łatwiejsze.

Przykłady rozmów przeprowadzonych według modelu CONNECT znajdziesz w książce Tamry Chandler i Laury Dowling Grealish Feedback (i inne brzydkie słowa), Wyd. MT Biznes, 2020

może Ci się spodobać
modele matematyczne

Modele matematyczne – czym są i gdzie się je stosuje

Wielu z nas zastanawiało się w szkole, jakie zastosowanie w praktyce może mieć matematyka? Matematyk Grzegorz Plichta na przykładzie modeli matematycznych przybliża nam rolę tej dziedziny wiedzy w naszym życiu. Jedną z takich ról jest m.in. prognozowanie zagrożenia epidemicznego.
odręczne pisanie ćwiczy mózg

Odręczne notatki ćwiczą mózg

Mózg podziękuje ci, jeśli będziesz starał się pisać odręcznie. To doskonałe ćwiczenie, które w przeciwieństwie do pisania na…