maty do jogi
© Adobe Stock

Joga pomaga walczyć ze stresem, ale nie zastąpi terapii

0 udostępnień
0
0
0

„Focus” omawia najnowsze badania zespołu ze Szkoły Medycyny im. Grossmana na Uniwersytecie Nowojorskim. Tamtejsi naukowcy doszli do wniosku, że joga na krótką metę może ulżyć symptomom uogólnionych zaburzeń lękowych, jednak w dłuższej perspektywie nie zastąpi terapii.

Zespół lęku uogólnionego cechuje się zwiększonym poziomem niepokoju, nieadekwatnego do codziennych zmartwień, których doświadczamy. Bardzo często pojawia się u osób w średnim wieku i dwa razy częściej u kobiet niż u mężczyzn.

„Joga daje efekty, ale są one mniejsze i krócej działają niż skuteczna terapia poznawczo-behawioralna” – czytamy. Naukowcy zalecają więc jogę jako środek wspomagający lub poprzedzający wizyty u terapeuty. Przeprowadzono nawet 12-tygodniowy eksperyment na trzech grupach kontrolnych: pacjenci lękowi z pierwszej grupy raz w tygodniu spotykali się z terapeutą, z drugiej zaś z mistrzem jogi kundalini, trzecią grupę przeszkolono natomiast w sposobach „zarządzania stresem” (odrzucenie nałogów, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna). Stan pierwszej grupy poprawił się w 71 proc., drugiej w 54, trzeciej – tylko w 33. Po pół roku osoby z grupy drugiej i trzeciej przeżyły nawrót swoich dolegliwości. Tym samym udowodniono zbawienny wpływ jogi na stres i lęk, ale jednocześnie pokazano, że jest to rozwiązanie przynoszące ulgę na krótką metę.

może Ci się spodobać

Klasyczny dress code jednak przetrwa

„Magazyn Sukces” w maju wieścił koniec klasycznego biurowego dress code’u, jednak teraz stawia tezę, że ów rodzaj uniformu…