joga nidra
Joga nidra © Adobe Stock

Joga nidra – pogłębiony kontakt z własnym ciałem

1 udostępnień
1
0
0

Czym jest joga nidra? Teoretycznie wygląda na „bezczynne leżenie”, ale… wcale nim nie jest!  Techniki nidry używa się w terapiach weteranów dotkniętych PTSD lub osób uzależnionych. Polega na pogłębieniu kontaktu ze swoim ciałem i analizie płynących z niego odczuć.

– W jodze nidrze nie ma zadania czy oceny sprawności, z jaką łączy się wykonywanie asan. Nie ma podglądania, jak radzą sobie inni, oceniania i mierzenia. Każdy jest ze swoją praktyką sam, w leżącym na podłodze ciele, które odczuwa przyjemność, irytację, senność, pobudzenie i opór – mówi joginka Kasia Klimczewska na łamach „Przekroju”. W Indiach kiedyś uważano jogę nidrę za ukoronowanie innych jogicznych praktyk, jej najwyższą formę. Służyć ma stopniowemu wycofaniu się w głąb siebie i odcięciu od bodźców świata zewnętrznego.

Na czym polega nidra? „Zaleca się nam przyjęcie – pozycji trupa. Płaskie leżenie z dbałością o symetrię i przyleganie do podłoża to propozycja dla nas – pokurczonych ludzi Zachodu” – czytamy. Po kolei zaczepiamy naszą świadomość o gardło, palce, dłonie, ramię, łokieć, szyję, czoło, usta, nos, ucho, czaszkę, żebra, plecy, talię, brzuch, krocze, biodro, udo, kolano, kostkę, pęcinę, wierzch stopy, podeszwę i paluchy. A potem skupiamy się na odczuciu prawej i lewej strony ciała. To praktyka głęboko relaksacyjna, często stosowana w gabinetach terapeutycznych. Może być pierwszym krokiem do tego, by zaciekawić się własnym ciałem.

1 komentarz
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

może Ci się spodobać