© Adobe Stock

Jak wybaczyć sobie i innym radzi psycholożka Katarzyna Miller

1 udostępnień
1
0
0

Redaktor Joanna Olekszyk ze „Zwierciadła” zapytała psycholożkę Katarzynę Miller, jak pozbyć się „emocjonalnych złogów”, czyli zadawnionego żalu i pretensji. „Wybaczenie jest jak generalne porządki – pracochłonne, ale przynoszące ład emocjonalny” – odpowiedziała jej znana psychoterapeutka. Jak się zabrać do tych generalnych porządków?

Przede wszystkim, jak zawsze, należy „zacząć od siebie”. Czyli wybaczyć sobie różne dawne przewinienia i po prostu wyluzować. Według Katarzyny Miller proces „wybaczenia sobie” jest trudny do przeprowadzenia, ponieważ często blokują nas wstyd i lęk o to, co pomyślą inni.

„Ponieważ od małego jesteśmy zawstydzani, to wszystkiego się wstydzimy. Puszczę bąka – zgroza! Nie powiem słowa takiego, jak powinnam – zgroza! Kręcę się w kółko i nie wiem, co zrobić – zgroza! I wiecznie do tego wracamy. Jak ja się wtedy zachowałam! Nigdy tego nie zapomnę” – mówi ekspertka. – „To jest bardzo bolesny stan mieć pretensje do siebie, nie cenić siebie, mieć sobie coś za złe, wiedzieć, że nie podoba mi się to, co we mnie jest, co robię czy co myślę – w związku z tym robimy nad tym pokryweczkę, żeby tego nie dotykać za mocno. I jak nagle ktoś robi dokładnie to samo, co ja kiedyś, to do kogo mam pretensje? Oczywiście do niego. Klasyczna projekcja”.

A jak wybaczyć innym? Przede wszystkim nie da się tego „przyspieszyć”. Nie da się również raz na zawsze wybaczyć i zapomnieć wszystkiego, co złe, „podać sobie ręki na zgodę i już”. Trzeba również na bieżąco mówić o swoich żalach i pretensjach, w sposób, który nie będzie ranił drugiej osoby.

„Z wybaczaniem jest jak ze sprzątaniem. Nie możesz sobie raz wysprzątać i siedzieć na kanapie, spokojna, że już cała robota z głowy, bo po tygodniu znowu zbiera się kurz. Tak jak zbiera się brud między ludźmi. Wiele osób myśli, że jak już oczyściło pole w relacji z kimś, to nie będzie teraz znów wyciągać jakichś nowych spraw, bo po co psuć atmosferę. To wielki błąd, bo znów będą się tworzyć nowe urazy, w dodatku schowane pod wspomnianą przykryweczką” – mówi Katarzyna Miller.

może Ci się spodobać

Psychoterapia systemowa | Przegląd

Wychodzi z założenia, że postępowanie człowieka i jego stan psychiczny powinny być rozpatrywane przez pryzmat wzajemnych zależności i…
czas na relaks

Co robić, gdy nie masz czasu na relaks?

Gdy jesteśmy zestresowane i pochłonięte obowiązkami, trudno znaleźć czas na odpoczynek. Przecież jest tyle rzeczy do zrobienia, dopilnowania.…

Jak izolacja z powodu COVID-19 może wpływać na psychikę dzieci?

Od kilku miesięcy staramy się ograniczać kontakty z ludźmi, część z nas pracuje zdalnie, dzieci uczą się online. Jak tłumaczyć dzieciom tę trudną sytuację? Jak dbać o ich dobre samopoczucie? Na te pytania odpowiada psycholog Monika Socik.