chronoterapia
© Adobe Stock

Chronoterapia – jak żyć w zgodzie z zegarem biologicznym

39 udostępnień
39
0
0

Godziny 3.00–4.00 – doba zegara biologicznego powoli dobiega końca

Z upływem kolejnych minut wegetatywny układ nerwowy delikatnie, zaczynając od nerek i płuc, budzi ze snu organy wewnętrzne. Około godziny 4 wyostrza się nasz słuch, ale nadal mamy niskie ciśnienie krwi i zbyt mało energii na wstawanie. Jeśli wstaniesz, pewnie doświadczysz nieprzyjemnego uczucia zimna, bólu mięśni, braku energii. To wynika z faktu, że zegary biologiczne nie mogły przystosować organizmu do tego przedwczesnego przebudzenia. Fizjologicznie przyjdzie na nie czas za godzinę, kiedy poziom melatoniny się obniży, natomiast poziom kortyzolu zacznie wzrastać, a co za tym idzie – podniesie się poziom cukru we krwi i ciśnienie, czyli – krótko mówiąc – poczujesz przypływ energii. Włączysz światło, na niebie pojawi się słońce, dobowy zegar biologiczny zacznie swoją pracę od nowa…

A co z sowami?

U sów szczyt kreatywności i koncentracji jest przesunięty o dwie–trzy godziny.  Mówi się, że ludzie-sowy, mimo że długo śpią, są bardziej wytrzymali i efektywni w swojej pracy.

Ale też jest im trudniej, ponieważ muszą walczyć ze swoimi naturalnymi biologicznymi rytmami, aby sprostać oczekiwaniom otaczającego świata.  Dan Pink w swojej książce Kiedy. Naukowe tajniki doskonałego wyczucia czasu podkreśla, że w przypadku sów szczyt występuje wczesnym wieczorem, dołek wczesnym popołudniem, a powrót do zdrowia późnym popołudniem lub wczesnym wieczorem.  Najbardziej koncentrujesz się w godzinach poprzedzających szczyt, dlatego sowy powinny planować dzień tak, by nowych rzeczy uczyć się po południu i wieczorem. 

Co ważne, coraz częściej naukowcy twierdzą , że nie wszyscy zgrabnie mieszczą się w tych dwóch kategoriach. I sugerują, że w rzeczywistości istnieje wiele różnych chronotypów, które definiują stan czuwania i odpoczynku ludzi. Dmitrij S. Sveshnikov z Uniwersytetu RUDN w Rosji, zajmujący się fizjologią człowieka, w grudniu ubiegłego roku przedstawił badanie, z którego wynika, że  oprócz ustalonych typów porannych i wieczornych, istnieją jeszcze cztery nowe chronotypy: typ bardzo aktywny, typ senny w ciągu dnia, typ aktywny w ciągu dnia i typ umiarkowanie aktywny.

Charakteryzują się różnymi wzorami: bardzo aktywne typy wykazują dużą czujność przez cały dzień; śpiący w ciągu dnia zaczynają od rana wysoko, w środku dnia opadają nisko, a następnie przechodzą do średniego finiszu; typy aktywne w ciągu dnia zaczynają się nisko, szczyt mają w środku dnia, a kończą na średnim poziomie czujności; podczas gdy osoby średnio aktywne doświadczają niskiego poziomu energii przez cały dzień.

Tej autorki: Jak dbać o wzrok w dobie nowych technologii?

Zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco

może Ci się spodobać

Farma Kowalskiego

Współcześnie, w dobie zmian klimatycznych społeczna odpowiedzialność biznesu, niezależnie czy mamy do czynienia z wielkimi przedsiębiorstwami czy małymi…