chronoterapia
© Adobe Stock

Chronoterapia – jak żyć w zgodzie z zegarem biologicznym

39 udostępnień
39
0
0

17.00 – 21.00 – czas na sport i relaks

Między godziną 17 a 18 organizm osiąga szczyt wydolności mięśni, układu krążenia i koordynacji ruchowej. Siłownia, fitness, basen, rower, biegi. Wszelkie sporty przyniosą cztery razy lepsze efekty odchudzające niż wysiłek przed południem. Wczesny wieczór niech będzie czasem relaksu. Od 18 do 19 może być doskonałą porą na jogę. Badania sugerują, że osoby, które regularnie ćwiczą ją po południu, mogą mieć większy hipokamp – część mózgu, która odgrywa rolę w zapamiętywaniu i uczeniu się nowych rzeczy.

Warto przeczytać: Poradnik dla początkującego jogina

Do godz. 21 głowa znów pracuje na zwiększonych obrotach, ale już mniej intensywnie niż rano. Jest to też idealna pora na powtórki i czas pamięci długotrwałej. Ale co najmniej 60 do 90 minut przed snem przestań korzystać z komputera. Według profesora Tilla Roenneberga niebieskie światło z ekranów jest podobne do światła słonecznego, ponieważ może skłonić organizm do myślenia, że wciąż trwa dzień, co może skutkować kłopotami z zasypianiem.

O tej porze odstawiamy też kawę. Badania dowodzą, że wypicie podwójnego espresso trzy godziny przed snem cofa zegar biologiczny niemal o godzinę. Oznacza to, że wieczorny wzrost poziomu melatoniny pojawi się z opóźnieniem. Uważasz, że to niewiele? W takim razie, kiedy poczujesz pragnienie, przetrzymaj to uczucie przez taki czas.

Około godz. 21 szyszynka, zgodnie z zakodowanym w genach harmonogramem, zaczyna wydzielać melatoninę, która przyczynia się bezpośrednio do obniżenia temperatury ciała, a także zmniejszenia tempa metabolizmu, co sprzyja zasypianiu. To powinno nastąpić między godziną 22 a 24 (każdy o tej porze, która jest zgodna z jego chronotypem).

22.00 – 6.00 – czas na regenerację

Kiedy byłam dzieckiem i skaleczyłam się, babcia mówiła: „Nie martw się, idź spać, a jutro będzie lepiej”. W świetle najnowszych badań naukowych okazuje się, że miała rację. Geny zegara dobowego, które biorą udział w regenerowaniu i odnowie komórek, w tym gojeniu się ran, są włączane nocą. Wtedy zaczynają się procesy naprawy uszkodzonych DNA komórek skóry, np. w wyniku wcześniejszej ekspozycji na promieniowanie UV. Organizm robi porządki, komórki pozbywają się toksyn, regenerują się płuca, nerki oraz wątroba, której proces odnowy zachodzi tylko podczas snu. Jeśli wybudzasz się w tym przedziale czasowym, oznacza to, że prawdopodobnie masz przeciążoną wątrobę i nie radzi sobie ona z usuwaniem toksyn z alkoholu, leków, ciężkiego jedzenia.

Jest pewien warunek, aby wszystkie powyższe procesy odbyły się prawidłowo – sen musi trwać co najmniej sześć godzin. Najcenniejszy jest pomiędzy 23 a 3 nad ranem, ale też koniecznie powinien pokrywać się z czasem szczytowego działania melatoniny, czyli od godziny 2 do 5. Krótszy nie zapewnia dostatecznej regeneracji organizmu.

Zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco

może Ci się spodobać
Michael Pollan

Jedzeniowe oszustwa. Fenomen Pollana

Chyba zresztą wszyscy czujemy różnicę, gdy jemy powoli, w towarzystwie, wśród rodziny czy przyjaciół, a w samochodzie, przed…
poradnik dla początkującego jogina

Poradnik dla początkującego jogina

Co o początkującym joginie powinien wiedzieć nauczyciel? Nauczyciel powinien na początku zajęć dowiedzieć się, z kim ma do…