biznes w czasie kryzysu
© Adobe Stock

Biznes w czasie kryzysu. Kto na nim zarobił?

0 udostępnień
0
0
0

Gospodarka przeżyła ostatnio swoiste katharsis. Przyszedł koronawirus i zainfekował wiele firm. Zweryfikował zdolność wielu biznesów do przetrwania w czasie kryzysu, ale też stworzył nowe możliwości. Natura nie lubi próżni i w miejsce popytu narodziła się podaż. Zobaczcie, jakie branże skorzystały na pandemii.

Skutki wpływu COVID-19 na gospodarkę są widoczne gołym okiem. Płynność finansowa wielu firm, a także modele biznesowe niektórych branż zostały poddane wymagającemu egzaminowi. Niewystarczającą strategią może się okazać ta na przeczekanie. Podobno po zażegnaniu kryzysu gospodarka, a przynajmniej niektóre jej sektory, będzie musiała odnaleźć się w zupełnie nowej rzeczywistości. Trwałej zmianie ulegnie sposób dokonywania transakcji zarówno w sektorach B2B, jak B2C. Oczywiście zwycięzcami okażą się ci, których struktura firm jest bardziej elastyczna i będą potrafili w krótszym czasie dostosować się do nowych warunków.

7 branż, które zyskują na pandemii

1. Konieczność pozostania w domach spowodowała wzrost zainteresowania rozrywką. Naturalnie skorzystali na tym producenci gier wideo. Activision Blizzard w pierwszym kwartale odnotował wzrost przychodów o 21%. Prawdziwym czarnym koniem zawodów okazała się firma Nintendo, która poinformowała, że jej roczny zysk wzrósł o 41%, co stanowi najlepszy wynik od 9 lat.

2. Kolejnym beneficjentem zaspokajającym potrzebę dostarczania rozrywki podczas izolacji społeczeństwa jest branża platform streamingowych. Netflix w pierwszym kwartale powiększył liczbę płatnych międzynarodowych abonentów o15,77 mln, co zaowocowało 22-proc. wzrostem ogólnej liczby abonentów w porównaniu z rokiem poprzednim.

3. Duży popyt konsumpcyjny na środki czyszczące i dezynfekujące spowodował, że światowi producenci artykułów chemicznych Clorox i Reckitt Benckiser odnotowali kilkunastoprocentowe wzrosty ogólnej sprzedaży w pierwszym kwartale.

4. Tysiące ludzi, chcąc zadbać o kondycję fizyczną, musiało zdecydować się na uprawianie sportu w domach, na czym skorzystali producenci sprzętu do treningu oraz programów ćwiczeń online. Peloton oznajmił, że kwartalny przychód firmy poszybował w górę o 66%, a liczba użytkowników opłacających abonament za aplikację podskoczyła o 64%.

5. Platformy do komunikacji online Slack i Zoom dzięki przeniesieniu pracowników w tryb pracy zdalnej odnotowały odpowiednio ponad 50-proc. i 169-proc. wzrost przychodu za pierwszy kwartał w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej.

6. Koronawirus zwiększył zapotrzebowanie na środki ochrony osobistej, włączając w to fartuchy i maski oddechowe N95, potrzebne personelowi medycznemu. Przyczyniło się to do osiągnięcia przez firmę 3M prawie 3-proc. wzrostu przychodu, do poziomu 8,08 mld dolarów.

7. Pandemia wpłynęła na zmianę modelu zakupowego konsumentów. Wprowadzone przez rządy obostrzenia dotyczące funkcjonowania sklepów stacjonarnych spowodowały przestawienie się milionów ludzi na zakupy w sieci. Platforma handlu elektronicznego Shopify Inc. zaraportowała wzrost sprzedaży o 47% w porównaniu z analogicznym kwartałem w ubiegłym roku.

Rynek dóbr i usług w czasie pandemii koronawirusa zmienia się dynamicznie i jest to szansa dla pomysłowych i kreatywnych przedsiębiorców na zaspokojenie nowych potrzeb konsumenckich i zagospodarowanie tworzących się segmentów rynku, których nie zdążyli jeszcze zająć duzi gracze. Dla mniejszych, a co za tym idzie bardziej elastycznych biznesów, czas kryzysu może stać się trampoliną do sukcesu.

może Ci się spodobać
CV

Kolory a poszukiwanie pracy

Przy rekrutacji znaczenie ma nie tylko to, co napiszesz o sobie w CV, ale kolory, których użyłeś przy…

Asystentka – fach nie dla każdego

Piastuję stanowiska asystenckie przeszło 15 lat. Byłam asystentką biura, asystentką specjalistów, dyrektorów i prezesów. W tym czasie objęłam…