© Banksy

Banksy – anonimowy geniusz

108 udostępnień
108
0
0

Trudno chyba znaleźć osobę, która nie słyszała o Banksym – Brytyjczyku niezwykle trafnie interpretującym otaczającą nas rzeczywistość, komentującym jej absurdy przy użyciu technik streetartowych, takich jak graffiti, szablon, instalacja, performance. Artysta pozostaje anonimowy, co zdecydowanie podnosi atmosferę tajemniczości wokół niego, a także atrakcyjność i wartość tworzonych przez niego dzieł.

Każdym nowym dziełem Banksy daje prztyczka w nos: władzy, korporacjom, politykom, kapitalistom. Wytyka błędy, obnaża obłudę, niezwykle szczerze i brutalnie komentuje to, na co boją się zwrócić uwagę inni. Cały czas pozostaje przy tym anonimowy.

Jego twórczość inspiruje. Wiele osób podąża tropem Banksy’ego, imitując jego działania. Dlatego dziś trudno już jednoznacznie stwierdzić, czy dane dzieło zostało stworzone przez słynnego anonima, czy przez kogoś, kto wzorował się na jego pracach. Sam Banksy zresztą także zmienia techniki tworzenia i umieszczania swoich prac w publicznej przestrzeni. Stara się dzięki temu pozostać nieuchwytny, trudno przewidzieć jego kolejny ruch.

Spektakularność jego poczynań pokazuje choćby głośna akcja z londyńskiego domu aukcyjnego, sprzedającego obraz Banksy’ego „Dziewczynka z balonikiem”. W momencie wylicytowania dzieła (za ponad milion funtów!), w obrazie uruchomił się tryb samozniszczenia… i połowa dzieła przeszła przez umieszczoną w ramie niszczarkę.

Spekuluje się, że osobą naciskającą guzik niszczarki mógł być sam artysta… Można się domyślać, że chciał przez to pokazać, że zarówno on, jak i jego prace nie są na sprzedaż. Czy mu się to udało? Jedni uważają, że tak, inni, że przeciwnie: zwrócił na siebie ponownie uwagę niemal całego świata, a dzieło jeszcze zyskało na wartości.

„Zostaliśmy wyBanksowani” – skomentował zajście pracownik domu aukcyjnego.

Jedno jest pewne: artysta potwierdził swoją pozycję i na stałe wpisał się do podręczników do historii sztuki.

Tej autorki: Szlakami turystyki alternatywnej – Toruń

Symboliczne grafiki Banksy’ego

Wiele grafik Banksy’ego stało się już symbolami, część z umieszczanych w nich haseł to złote myśli lub groźne proroctwa współczesnego świata. Kto z nas nie kojarzy malowideł ze szczurem w roli głównej? Wszakże to zwierzę powszechnie pogardzane i znienawidzone, a jednocześnie potrafiące tak wiele namieszać w historii cywilizacji. U Banksy’ego to także idealna przenośnia dla zobrazowania jego krytycznego podejścia do korporacjonizmu, „korpo-życia” i „korpo-szczurów”.

Banksy
„Dziewczynka z balonikiem” © Banksy

Kto nie zna wspomnianej już tu dziewczynki z balonikiem albo bohaterów filmu „Pulp Fiction”, trzymających w dłoniach banany zamiast broni, lub zamaskowanego mężczyzny-bojówkarza, rzucającego przed siebie bukietem kwiatów czy też zamiatającej pokojówki? Niezwykle wymowne są też dzieła, tworzone w Palestynie i Izraelu, jak np. to, na którym mała dziewczynka przeszukuje żołnierza. Grafiki zaś o takich treściach jak: „Last graffiti before motorway” („Ostatnie graffiti przed autostradą”), „Don’t forget to eat your lunch and make some trouble” („Nie zapomnij zjeść lunchu i narobić trochę kłopotów”), czy „I’m out of bed and dressed – what more do you want?” („Wstałem z łóżka i się ubrałem – czego jeszcze chcesz?”), uderzają w czułe miejsca tkanki społecznej, motywując ludzi do włączenia świadomości, do czytania między wierszami lub… do śmiechu.

  • banksy

Akceptowalny poziom zagrożenia

Niewątpliwie omawiany tu brytyjski artysta to postać nietuzinkowa i wielowymiarowa. Trudno jednak natrafić na publikację, która oddawałaby w pełni specyfikę tego człowieka. Człowieka, który poprzez swoje działanie stał się ikoną performance’u, buntu i odwagi. A przecież życie Banksy’ego jest niebanalne, pełne nagłych zwrotów, przemian, ucieczek i gonitwy, zdobywania nowych kryjówek i gromkiego śmiechu, jakim wybucha prosto w twarz tym, którym wydaje się, że mają władzę nad światem. On i jego twórczość nie są więc materiałem na klasyczny album. By przedstawić Banksy’ego, potrzeba książki takiej, jak on sam: niedosłownej, niebanalnej. I w pewnym sensie pozostawiającej czytelnikowi poczucie niepewności, nieoczywistości…

może Ci się spodobać

Jeszcze Nowszy i Wspanialszy Świat

Jak podaje „New York Times”, na amerykańskiej platformie streamingowej Peacock oraz na brytyjskim kanale Sky One pojawiła się świeżutka…
architektura po pandemi

Architektura po pandemii – nowe trendy

Pandemia koronawirusa zmieni architekturę i projektowanie wnętrz: w mieszkaniach i domach będzie więcej przestrzeni, aby domownicy mogli się…