4 skuteczne metody na negatywne myśli

1 udostępnień
1
0
0

Ach, te nasze myśli… Potrafią być takie piękne, fascynujące, cudowne. Ale potrafią też zdołować, namieszać nam w życiu, w naszych planach, motywacji i samopoczuciu. Niby to tylko myśli, a jaką mają moc!

Myśli otwierają furtkę do emocji, pod wpływem których podejmujemy działania. Przyjemne dla nas emocje poprzedzone są dobrymi myślami. Przykre emocje, ból, lęk czy strach to wynik negatywnych, niewspierających myśli.

Na szczęście myśli można zmieniać. A nawet trzeba to robić! Bo świat jest taki, jakim opisujesz go w myślach. To Ty interpretujesz wszystko, co Ci się przytrafia. Myśl jest zawsze na początku, choć czasem trudno nam to zauważyć, bo większość reakcji uruchamia się automatycznie.

Jak zmienić myślenie na zdrowe, racjonalne, pozytywne? Poniżej przedstawiam szybkie i skuteczne techniki. Pamiętaj jednak o tym, że żeby zadziałały, potrzebne jest Twoje zaangażowanie i działanie.

1. Skup się na tym, co tu i teraz.

Większość czasu spędzamy na rozmyślaniu o przeszłości lub na błądzeniu w przyszłości. Tymczasem rozpamiętując przykre doświadczenia z przeszłości, przeżywasz je na nowo i utrwalasz doświadczenie w pamięci. A myśli dotyczące przyszłości na ogół dotyczą lęków, niepewności, czarnych scenariuszy.

Dla Twojego mózgu nie jest ważne, czy to, o czym myślisz, dzieje się naprawdę, czy to tylko Twoje wyobrażenia. Reakcje w ciele są jak najbardziej realne – fundujesz sobie solidne porcje stresu.

Skupiaj uwagę na tym, co robisz, na danym momencie. Tylko w taki sposób możesz żyć pełnią życia.

Uważność polega na byciu obecnym w danej chwili, na doświadczaniu bez osądzania.

2. Zrób stop-klatkę i zadaj sobie pytanie, czy naprawdę chcesz tak myśleć.

Gdy tylko wpada Ci do głowy jakaś myśl, która Cię dołuje, podcina skrzydła lub przysparza dużo (nieuzasadnionych) przykrych emocji, zatrzymaj ją. Zapytaj siebie, czy faktycznie chcesz tak myśleć w tej sytuacji.

Myśl szybko się rozpłynie, jeśli nie będziesz jej wzmacniać. Jak to zrobić? Nie koncentruj swojej uwagi na niej. Nie walcz z nią, nie staraj się jej blokować. Pozwól jej odpłynąć.

Możesz też skupić swoją uwagę na czymś kompletnie innym, co obecnie dzieje się wokół Ciebie:

  • Rozejrzyj się dokładnie, popatrz, co Cię otacza, jakie przedmioty, jacy ludzie.
  • Weź coś do rąk i przyjrzyj się temu (to może być długopis, torebka, materiał bluzki).
  • Wsłuchaj się w odgłosy. Co słyszysz w danej chwili?
  • Zaangażuj zmysł węchu. Co czujesz? Jakie zapachy?

3. Zastępuj myśli innymi, wspierającymi myślami.

Pewne myśli wracają i wciąż nie dają Ci spokoju. Każda z nas ma w głowie pewne zdania, które ciągle się pojawiają w podobnych sytuacjach.

Warto się z nimi rozprawić metodycznie. Jak? Przetransformować je na inne, wspierające, zdrowe, racjonalne myśli. Takie, które pozwolą Ci poczuć się dobrze, dodadzą Ci wiary w siebie, swoje możliwości.

W ten sposób uczysz się nowej, pozytywnej perspektywy. Zmieniasz swój stary nawyk myślowy, zastępując go nowym.

Dalajlama powiedział: „Szczęście osiąga się poprzez zastępowanie każdej gorzkiej i negatywnej myśli, radosną i piękną”.

4. Zapamiętaj, że myśli to nie fakty

Wiele naszych zmartwień i spadków nastroju wynika stąd, że ślepo wierzymy naszym myślom. Przywiązujemy się do każdego głosu, który pojawia się w głowie. A bardzo często ten głos jest pełen krytyki i przykrych komentarzy.

Pamiętaj, że myśli to myśli. Nie fakty. Myśli są jak plotki – mogą być prawdziwe, ale nie muszą. Natomiast to Ty decydujesz, do których myśli się przywiązać, a których nie słuchać.

Myśli można wybierać i zmieniać – tu kryje się ogromna moc.

Tej autorki: https://siedemosmych.pl/skad-czerpac-energie-do-zycia/

Zapisz się do newslettera, bądź na bieżąco

może Ci się spodobać

Kobieta z misją, Królowa we flow

Wszechświat jest studnią obfitości, możemy z niej czerpać garściami. Pytanie czy jesteśmy na to gotowe. O tej gotowości…